Motie met
betrekking tot amendement op de VGC
De Ledenvergadering van de NOvAA in vergadering bijeen op 23 juni 2008
Overwegende dat:
Van mening dat:
Besluit:
en gaat over tot de orde van de dag.
Amendement op de Verordening Gedragscode
Vastgesteld
in de bijeenkomst van de ledenvergadering van …, afgekondigd in de
Staatscourant van…no..
De ledenvergadering van de NOvAA, gelet op artikel 24, tweede lid,
en artikel 25, eerste lid, van de Wet op
de Accountants-Administratieconsulenten, stelt de volgende wijzigingen in de
Verordening Gedragscode vast:
Artikel 1
De definities genoemd in Deel A onder a., b., e. en h. worden als
volgt gewijzigd:
a. aan
assurance verwante opdrachten: de opdracht tot het samenstellen van financiële
informatie en de opdracht tot het verrichten van overeengekomen specifieke
werkzaamheden met betrekking tot financiële informatie, zoals bedoeld in de
Nadere voorschriften controle- en overige standaarden en welke opdrachten niet
uitmonden in een verklaring van een accountant;
onder het verrichten van overeengekomen specifieke werkzaamheden wordt
ook verstaan een conclusie formuleren die is bedoeld om het vertrouwen van de
beoogde gebruikers, niet zijnde de verantwoordelijke partij, in de uitkomst van
de evaluatie van of de toetsing van het object van onderzoek ten opzichte van
de criteria, te versterken. De uitkomst van de evaluatie of de toetsing van het
object van onderzoek is de informatie die het gevolg is van de toepassing van
omschreven criteria;
b.
accountant in business: de accountant-administratieconsulent, niet zijnde een
openbaar accountant, intern accountant of overheidsaccountant, die in
dienstbetrekking is of wordt ingehuurd voor een uitvoerende of bestuurlijke
functie op het gebied van de handel, industrie, dienstverlening, de publieke
sector, het onderwijs, de not for profit sector, regelgevende instanties of
professionele instituten of de accountant-administratieconsulent, die door de
hiervoor genoemde entiteiten wordt gecontracteerd voor bijvoorbeeld een adviesfunctie
of andere opdracht;
e. accountantskantoor: hieronder wordt verstaan:
-
de
organisatorische eenheid waarbinnen één of meer accountant-administratieconsulenten
voor een cliënt bedrijfsmatig professionele diensten verrichten, bestaande uit
onder meer uit assuranceopdrachten, die niet beschikt over een vergunning als
bedoeld in artikel 5 van de Wet toezicht accountantsorganisaties; of
-
de
accountantsorganisatie ter zake van uitgevoerde professionele diensten
bestaande uit onder meer assuranceopdrachten, die niet onder de werkingssfeer
van de Wet toezicht accountantsorganisaties vallen;
h.
assuranceopdracht: een opdracht die uitmondt in een wettelijke verklaring (accountantsverklaring) en/of beoordelingsverklaring en/of samenstellingsverklaring
van een
accountant;
Artikel 11
Aan Deel A wordt de volgende definitie toegevoegd:
v. verklaring van een
accountant: een accountantsverklaring, beoordelingsverklaring of
samenstellingsverklaring zoals bedoeld in de Nadere voorschriften controle- en
overige standaarden;
Artikel 111
Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2008.
Toelichting
Algemeen
Deze minimumcondities houden in dat:
De achtergrond van dit voorstel is het volgende:
Onderstaand amendement op
de VGC betekent concreet:
ü
Minder regels voor deze
groep van samenstellers; dat betekent geen vrijheid blijheid maar de
professionele verantwoordelijkheid te kiezen voor een voor ieder kantoor
praktisch uitvoerbaar werkprogramma;
ü
Lastenverlichting voor deze
kantoren zonder verlies van kwaliteit;
ü
De WTA-kantoren die gekozen hebben voor een
aparte audit-organisatie, voor hun controle werkzaamheden, kunnen evenzeer van
deze regelvermindering profiteren;
ü
Daarmee komt ook een eind
aan de nietigheid van de VGC in verband met de concurrentievervalsing in de
bestaande VGC (zie daarvoor
beroepschrift CBB op www.wakkereaccountant.nl));
ü Dat een (zuivere) "samensteller" die in categorie C wil
vallen, die accountant is die bij zijn samenstelrapporten geen
“samenstelverklaring” afgeeft, maar zich wel accountant of accountantskantoor mag
(blijven) noemen en die wel, voorzover de wet zich daartegen niet verzet,
deelverklaringen mag afgeven, zoals een inbrengverklaring,
verzekeringsverklaring e.d.;
ü Geen Periodieke Toetsing voor deze groep; dat betekent niet dat
bij sommige alarmerende signalen geen alarmbellen meer kunnen afgaan die de
vakgroep c.q het NOvAA-Bestuur tot nader onderzoek zouden kunnen doen
aanzetten;
ü Een duidelijk onderscheid tussen WTA-kantoren en niet WTA-kantoren
waarmee de door de politiek bedoelde scheiding tussen beide groepen ook naar
buiten zichtbaar wordt;
ü Minimale tekstveranderingen in de VGC met maximaal resultaat.
Artikelgewijze toelichting
Artikel 11
Uit de definitie genoemd onder v vloeit
voort dat wanneer niet aan de voorgeschreven teksten ter zake van verklaringen
van accountants zoals bedoeld in de Nadere voorschriften controle- en overige
standaarden wordt voldaan, de betreffende accountant geen openbaar accountant
is en derhalve valt in deel C VGC. Daaruit vloeit ook voort dat de accountant
in business die aan assurance verwante werkzaamheden uitvoert, ook geen
openbaar accountant wordt dan wel accountantskantoor