Agendapunt met
betrekking inzake amendement op de VGC
De Ledenvergadering van het NIVRA in vergadering bijeen op ……………….,
Overwegende dat:
Van mening dat:
Besluit:
en gaat over tot de orde van de dag.
Amendement
op de VGC
Artikel
1
De
definities genoemd in Deel A onder a., b., e. en h. worden als volgt gewijzigd:
a. aan assurance verwante opdrachten: de opdracht tot het samenstellen van financiële informatie en de opdracht tot het verrichten van overeengekomen specifieke werkzaamheden met betrekking tot financiële informatie, zoals bedoeld in de Nadere voorschriften controle- en overige standaarden en welke opdrachten niet uitmonden in een assurance opdracht; onder het verrichten van overeengekomen specifieke werkzaamheden wordt ook verstaan een conclusie formuleren die is bedoeld om het vertrouwen van de beoogde gebruikers, niet zijnde de verantwoordelijke partij, in de uitkomst van de evaluatie van of de toetsing van het object van onderzoek ten opzichte van de criteria, te versterken. De uitkomst van de evaluatie of de toetsing van het object van onderzoek is de informatie die het gevolg is van de toepassing van omschreven criteria;
b. accountant in business: de accountant, niet zijnde
een openbaar accountant, intern accountant of overheidsaccountant, die in
dienstbetrekking is of wordt ingehuurd voor een uitvoerende of bestuurlijke
functie op het gebied van de handel, industrie, dienstverlening, de publieke
sector, het onderwijs, de not for
profit sector, regelgevende instanties of
professionele instituten of de accountant, die door de hiervoor genoemde
entiteiten wordt gecontracteerd voor bijvoorbeeld een adviesfunctie of andere
opdracht;
e. accountantskantoor: hieronder wordt verstaan:
- de organisatorische eenheid waarbinnen één of meer
accountants voor een cliënt bedrijfsmatig professionele diensten verrichten,
welke naar de mening van die organisatorische eenheid ook assuranceopdrachten
zouden moeten kunnen omvatten, die niet beschikt over een vergunning als
bedoeld in artikel 5 van de Wet toezicht accountantsorganisaties; of
- de accountantsorganisatie ter zake van uitgevoerde
professionele diensten bestaande uit onder meer assuranceopdrachten,
aan assurance verwante en overige opdrachten, die
niet onder de werkingssfeer van de Wet toezicht accountantsorganisaties vallen;
h. assuranceopdracht: een
opdracht die uitmondt in een wettelijke verklaring (accountantsverklaring) van
een accountant inhoudende de uitkomst van een wettelijke controle zoals bedoeld
in de Wet Toezicht Accountantsorganisaties.;
Artikel D-410.3
Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2008.
Artikelgewijze toelichting
Uit de definitie genoemd onder h. vloeit voort dat wanneer aan de
voorgeschreven teksten ter zake van verklaringen van accountants zoals bedoeld
in de zoals bedoeld in BW:Boek 2 art. 393 wordt voldaan, de betreffende
accountant als "wettelijk controleur" aangemerkt moet worden en
derhalve valt in deel B1 VGC. Daarnaast vallen in deel B1 VGC de kantoren welke
naar de mening van die organisatorische eenheid ook assuranceopdrachten
zouden moeten kunnen omvatten. Alle andere accountants (intern- en
overheidsaccountants uitgezonderd) zijn geen "wettelijk controleur"
en vallen in deel C VGC als accountants in business. De termen
"accountantskantoor" en "openbaar acountant"
zijn zuivere definitietermen binnen de VGC die accountants in business ook
desgewenst kunnen gebruiken als diensten aan derden worden aangeboden.
Het verdient daarom aanbeveling in de VGC de term "openbaar
accountant", bijv. bij definities onder q, t.z.t. zoveel als mogelijk is
te vervangen door de term "wettelijk controleur".
Algemene Toelichting
Bovenstaand amendement op de VGC betekent concreet:
Ø Een duidelijk onderscheid tussen WTA-kantoren
en niet WTA-kantoren. Daarmee wordt de door de
politiek bedoelde scheiding tussen beide groepen ook naar buiten zichtbaar.
Ø Het moet evenwel mogelijk blijven dat een (nog) niet (meer) bij
AFM ingeschreven accountant, toch als openbaar accountant conform de VGC-definitie kan blijven kwalificeren. Daarom is de
definitie van accountantskantoor zodanig ruim gekozen dat er voor ieder
accountantskantoor een keuzeoptie blijft bestaan via het zinsdeel: welke
naar de mening van die organisatorische eenheid ook assuranceopdrachten
zouden moeten kunnen omvatten. De woorden naar de mening van die
organisatorische eenheid, zijn ingevoegd om te voorkomen dat derden die keuze-optie vast zouden kunnen stellen. Die keuze heeft uiteraard
wel als gevolg dat het betreffende kantoor aan alle eisen voor openbaar
accountant volgens de VGC moet blijven voldoen.
Ø Minder regels voor samenstellers en andere adviseurs in categorie
C van de VGC; dat betekent geen vrijheid blijheid maar de professionele
verantwoordelijkheid te kiezen voor een voor ieder kantoor praktisch
uitvoerbaar werkprogramma. Kortom: Lastenverlichting voor deze kantoren zonder
verlies van kwaliteit.
Ø Samenstellers die in categorie C van de VGC vallen kunnen zich
(openbaar) accountant, accountantskantoor (blijven) noemen en, voorzover de wet
zich daartegen niet verzet, deelverklaringen afgeven, zoals een
inbrengverklaring, verzekeringsverklaring e.d..
Ø Geen verdere sanctionerende toetsing voor de groep
"samenstellers" maar een clientgerichte
toetsing; dat betekent dat bij sommige alarmerende signalen alarmbellen afgaan
die de vakgroep c.q het NOvAA- of NIVRA-Bestuur
tot nader onderzoek doen aanzetten.
Ø De WTA-kantoren die gekozen hebben voor
een aparte audit-organisatie voor hun controle
werkzaamheden, kunnen evenzeer van deze regelvermindering profiteren.
Ø De positie van accountants die adviesdiensten aan het publiek
aanbieden (interim-managers, post-actieven, bij NIVRA:
veel Finad-leden, etc.) wordt, net als alle management-accountants bij Ifac,
ook weer duidelijk namelijk categorie C van de VGC. Zij worden niet langer
geplaagd door volstrekt onduidelijke definities van "assurance",
"assurance verwant" en "overige
overeengekomen specifieke werkzaamheden" die hen voortdurend en onbedoeld
ook tot openbaar accountant in B1 kan maken, met alle gevolgen.
Ø De positie van overheidsaccountants in categorie B2 van de VGC die
met hun "toetsende activiteiten" regelmatig en onbedoeld ook onder de
regelgeving voor openbaar accountant kunnen vallen, wordt ook weer duidelijk.
Hun oude vrijstelling van art. 2 lid 4 GBR komt zo weer terug.
Ø De positie van interne accountants in categorie B2 van de VGC die
met hun "toetsende activiteiten" regelmatig en onbedoeld ook onder de
regelgeving voor openbaar accountant kunnen vallen, wordt ook weer duidelijk.
Hun oude vrijstelling van art. 2 lid 3 GBR komt zo weer terug.
Ø
Met dit alles komt ook een eind
aan de nietigheid van de bestaande VGC in verband met concurrentievervalsing en
strijd met de 8e Europese Richtlijn.
Ø
Minimale tekstveranderingen in
de VGC met maximaal resultaat.